Kannattaisiko meidän tehdä hakusanamainontaa?

Tiedon haku alkaa usein hakukoneesta

Hakukoneen kautta kulkeva nettiliikenteen määrä on merkittävä. Kun potentiaalinen asiakas aloittaa tuotteiden tai palveluiden etsimisen, haku alkaa usein Googlesta. Yli 80 % kuluttajista aloittaa ostoprosessin näin. Pelkästään Suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google-hakua joka päivä! Itse pystyn hyvin allekirjoittamaan tämän. Oli kyseessä sitten sääennusteen tarkistus, ruokaohjeen etsiminen, tutun yrityksen sivulle siirtyminen tai jonkun muun tiedon hakeminen käy polkuni yleensä hakukoneen kautta. Veikkaan, että moni yrityksen sivulle navigoiva kirjoittaa yrityksen tai brändin nimen Googlen hakukoneeseen sen sijaan, että kirjoittaisi nettisivuosoitteen suoraan selaimeen.

Hakusanamainontaa vai hakukoneoptimointia?

Kuluttajan voi tavoittaa myös hakukoneesta orgaanisesti eli maksuttomasti. Nämä hakutulokset näkyvät mainosten alla. Mainokset erottaa maksuttomista hakutuloksista niiden ohessa olevasta mainoskuvakkeesta (teksti mainos/Ad).

Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan parantaa maksutonta näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Sijoitus hakutuloksissa ansaitaan eli hyvällä nettisivusisällöllä voi päästä hakutulosten kärkeen. Hyvä sijoitus vaatii pitkäjänteistä nettisivusisällön optimointia hakukoneystävälliseksi käsittäen mm. sisällön tuottamista, jäsentämistä ja teknistä optimointia. Hakukoneoptimointi kannattaa huomioida jo nettisivujen suunnitteluvaiheessa.

Tämän lisäksi mainonnan avulla voidaan tehdä kampanjamainontaa, jolla lisätään näkyvyyttä hakukoneessa. Mainontaa tulee tehdä niin laadukkaasti, että mainokset sijoittuvat tulossivun yläosaan. Googlen hakukoneessa tulosten yläosassa on mahdollisesti mainoksia eli 2-4 hakutulosta, minkä alla näkyy maksuttomia hakutuloksia. Sivun alaosassa ja seuraavilla sivuilla voi olla myös mainoksia. Kuluttajat luonnollisesti harvoin selaavat monen sivun hakutuloksia, vaan ensimmäiset hakutulokset ovat merkittävimmät. Varsinkin mobiilissa korostuu tiedon/mainoksen sijoitus. Käytännössä hakutuloslistauksessa näkyy ruudulla usein vain mainoksia.

Tavoita kuluttaja harkintavaiheessa

Kun asiakkaamme kysyy meiltä, kannattaisiko heidän tehdä hakusanamainontaa on vastaukseni yleensä empimättä kyllä. On vaikea keksiä toimialaa, missä ei haluttaisi vahvistaa näkyvyyttä hakukoneessa mainoksen keinoin. Hakusanamainonnan avulla voidaan kustannustehokkaasti ohjata liikennettä kotisivuille ja kasvattaa myyntiä.

Kun haet jotakin hakukoneesta, olet yleensä jo ostosuppilosta puhuttaessa siellä loppupäässä. Harkitset, vertailet, haet tarpeeseen vastausta. Tässä kohtaa asiakaspolkua on hyvä sauma tarjota potentiaaliselle asiakkaalle sopivaa ratkaisua. Kun analysoin asiakkaidemme konversiopolkuja, on hakukoneesta tuleva liikenne (niin orgaaninen kuin maksullinenkin) yleensä tuloksellisin. Hakukone ohjaa tehokkaasti liikennettä eli kävijöitä nettisivuille. Liikenne on yleensä laadukasta eli he viipyvät sivuilla ja tekevät toimia, mikäli sivun sisältö ja tarjoama vastaa kävijän tarvetta. Toki mainonta pitää olla laadukkaasti toteutettu ja optimoitu, jotta se toimii.

Mikäli tavoitteena on brändin tunnettuuden kasvattaminen, monet puhuvat muiden toimien ja kanavien nimeen, mutta en näe miksei hakusanamainonta tukisi myös tätä tavoitetta. Muutenkin nykyään on hyvä viestiä monikanavaisesti ja tavoittaa kuluttajia siellä, missä he viettävät aikaa. Toki viesti voi ja pitääkin muuttua sen mukaan, missä vaiheessa polkua kuluttajaa puhutellaan.

Mitä kokemuksia tai ajatuksia sinulla on hakusanamainonnasta?

Piditkö? Kerro myös muille.

Samankaltaiset artikkelit