Koodia, verkostoitumista ja kouluttautumista Lontoossa
Vierailin viime viikonloppuna Lontoon DrupalCamp -tapahtumassa, johon kerääntyi n. 500 Drupalistia ympäri maailmaa. DrupalCamp London järjestettiin jo viidettä kertaa ja se on suurin järjestettävä DrupalCamp maailmassa. Tapahtuma houkutteli paikalle yritysjohtajia, yrityksiä ja tietysti ennenkaikkea web-kehittäjiä eli devaajia. Tapahtuma kesti kolme päivää, joista perjantain CxO-päivä oli varattu enemmän business-väelle ja päivän puhujat olivat lähes kaikki kutsuttu Drupal-maailman ulkopuolelta. Päivän kiinnostavimpana puhujana itse pidin Unrulyn perustajan ja toimitusjohtajan Sarah Woodin energistä ja mukaansatempaavaa haastattelua videomainonnasta ja siitä, miten mainonnan tunteisiin vetoavuuskin voidaan nykyään mitata ja luovaa sisältöä ohjata oikeaan suuntaan datan avulla.
Lauantain ja sunnuntain ohjelma oli pakattu täyteen kiinnostavia sessioita, ja jälleen kerran ainoaksi ongelmaksi muodostui valinnan vaikeus. Onneksi tälläkin DrupalCampilla sessiot nauhoitettiin, ja niitä voi kuunnella myös jälkikäteen. Tällä kerralla sain kerättyä itselleni hyvän kombinaation erilaisia sessioita, jotka vaihtelivat laajojen sivustojen rakentamisesta Drupalin natiivin verkkokaupan uusiin ominaisuuksiin (Drupal Commerce 2.x) sekä devaajien olennaisiin työkaluihin (mm. Drupal Console). Lisäksi ehdin pikakurssille Virtual Realityn maailmaan sekä pohtimaan sisällön tulevaisuutta ja kuluttajan suhdetta siihen (The Future of Content and the Unknown Consumer).
”From delivering beers to speaking in London in just under 5 years”
Tapahtuman pääpuhujat, eli ns. Keynote Speakerit oli myös hyvin valittu, lauantain puhujana CommerceGuysien Matt Glaman puhui siitä, minkälaisia mahdollisuuksia avoin lähdekoodi antaa ihmisille elämässä. Matt käytti esimerkkinä itseään ja sitä, miten hän on noussut Drupalin avulla viidessä vuodessa harrastelijakoodaajasta nykyiseen asemaansa. Sunnuntain Keynotessa Jeffrey A. ”jam” McGuire puhui siitä, miten verkkosivujen myyminen ei enää kannata, vaan aina pitää pystyä tarjoamaan jotain enemmän asiakkaille – Synnyttää arvoa korkeammalla tasolla ja tarjota enemmän asiantuntijuutta kuin vain ”verkkosivun pystytystä”. Tähän me KMG Turussa olemmekin aina pyrkineet, miettimään miten digitaaliset palvelut voivat palvella yrityksen asiakkaita laajemmin, mitä verkkosivuston on tarkoitus viestittää, mitä se voi tuoda loppukäyttäjille, miten se voi sitoa loppukäyttäjää yritykseen tiukemmin. Sunnuntain finaalissa puhujana oli ”Open Source Diva” Danese Cooper, joka puhui avoimen lähdekoodin merkityksestä, tärkeydestä ja historiasta. ”Standing on the shoulders of giants” tulee usein esiin puhuttaessa avoimesta lähdekoodista, ja Danese toi sanontaan todella uutta merkitystä.
”Come for the Code, Stay for the Community”
Iso osa Drupal-tapahtumia on tietysti muiden ihmisten tapaaminen, verkostoituminen. Tällä saralla Lontoon tapahtuma oli erittäin onnistunut myös. On uskomatonta tavata uusia ihmisiä ympäri maailmaa, joiden kanssa löytää heti yhteistä puhuttavaa. Drupalin tulevaisuuden visioista strategisiin liiketoimintapohdintoihin ja aina loppuillan yhteislauluun, kaikkea tuli koettua.
Ps. Jos Drupal ja verkostoituminen kiinnostaa, merkitse kalenteriisi 11.05. – 12.05.2017. Silloin järjestetään Helsingissä DrupalCamp Nordics!
Pps. Jos haluat tietää, miten me voimme auttaa sinua omassa liiketoiminnassasi digitaalisten ratkaisujen avulla, ota yhteyttä!