Pitkässä juoksussa tapahtumamarkkinoinnin ykkönen
KMG on tehnyt Helsinki City Running Dayn materiaaleja jo seitsemän vuoden ajan. Tänä vuonna koronavirus esti jokakeväisen juoksutapahtuman järjestämisen muiden massatapahtumien muassa, mutta onneksi päivälle löytyi uusi aika syksyltä. Samalla juoksijoille saatiin järjestettyä mieluisa yllätys.
Suomen suurin juoksutapahtuma
Yhteistyö alkoi 2013, kun Helsinki City Maratonin ympärille syntyneet eri juoksutapahtumat kaipasivat ilmeeseensä freesausta. Sittemmin yksittäiset tapahtumat ovat yhdistyneet yhdeksi suureksi juoksutapahtumaksi Helsinki City Running Dayksi, tuttavallisemmin HCRDksi.
Tapahtuman ydin on yhä Helsinki City Maraton, joka viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhliaan. Sen lisäksi juoksupäivään kuuluvat Helsinki City Run, Helsinki City Double, Helsinki City 5, Helsinki City Marathonviesti ja Minimarathon.
Kaduilta someen
KMGssä HCRDn suunnittelijana toimii Henna Lehtinen. Hänen mukaansa pitkän yhteistyön myötä on muodostunut toimiva rutiini.
–Julisteita, ilmoituksia ja nettibannereita tehdään käytännössä pitkin vuotta. Kun tapahtuma lähestyy, siirrytään jo seuraavan vuoden materiaalien pariin. seuraavan vuoden ilmoittautumisen tulee olla pystyssä tapahtumapäivänä, joten materiaalien valmistelu on aloitettava ajoissa, Henna kuvailee.
Markkinointimateriaalien lisäksi Helsinki City Running Daylle tehdään muun muassa somekampanjointia, jossa hyödynnetään paljon erilaisia paketteja, kuten ystävänpäivän tarjous kaverijuoksijoille.
–Somen merkitys tapahtumamarkkinoinnissa on nykypäivänä valtava. Siksi se vaatii myös paljon työtä. Somespesialistimme Ilonan (Potinoja) apu somen ihmeellisessä maailmassa onkin ollut korvaamaton, Henna kiittelee.
Paluu Olympiastadionille
Koronaepidemian tuoma muutos juoksupäivään näkyy myös suunnittelijan työssä. HCRD-juoksutapahtuma siirtyi toukokuun puolivälistä lokakuulle, 3.10., joten markkinointi piti aloittaa käytännössä uudestaan.
–Markkinointimateriaaleja bannereista ilmoituksiin tehdään taas ”täyttä häkää”, Henna kertoo.
Päivämäärän muutoksella oli myös yksi positiivinen vaikutus: juoksutapahtuma pääsee palaamaan uudistetulle Olympiastadionille, minkä oli alkuperäisissä suunnitelmissa määrä tapahtua vasta ensi vuonna.
”Olimme sopineet, että tapahtuma palaisi juurilleen Olympiastadionille 2021. Nyt voimme nauttia uusitun kansallisen urheilupyhätön tunnelmasta jo tänä syksynä. Se on erityisen hieno asia Helsinki City Marathonin kannalta, sillä Suomen legendaarisin juoksutapahtuma viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhliaan”
Harri Hänninen, Tapahtumajohtaja, Helsinki City Running Day.
Tunnetaanko tapahtumasi?
Pitkä yhteistyö kertoo molemminpuolisesta tyytyväisyydestä. Suunnittelijalle jatkuva tapahtumamarkkinointi on mielenkiintoinen projekti.
–HCRDn toteutus tarjoaa äärimmäisen monipuolisen haasteen, jossa materiaaleja saa suunnitella laidasta laitaan ja välillä tilauksiin pitää reagoida hyvinkin nopealla aikataululla, Henna kiteyttää.
HCRDn lisäksi KMG tekee markkinointia myös moniin muihin tapahtumiin ympäri vuoden ja Suomen. Kysy lisää, jos haluat myös omalle tapahtumallesi uutta näkyvyyttä.
Lisätietoja: projektipäällikkö Kim Hartman.