KMG Turku 25 vuotta
KMG Turku vietti 25-vuotissyntymäpäiväänsä 26.1.2024. Toimistolla kohotettiin malja menneille vuosille ja toivotettiin juhlavuosi tervetulleeksi. Juhlapäivä antoi myös aihetta muistella yrityksen matkaa tähän päivään asti.
Yrityksen ensiaskeleet
Tarina alkoi, kun Jukka perusti yhden miehen yrityksensä AD-Kari Ky:n 26.1.1999. Vuonna 2001 toiminta siirtyi ensimmäisiin toimitiloihin ja parin vuoden jälkeen tiimi oli täydentynyt kahdella työntekijällä. Toinen heistä on pysynyt osana yritystä aina tähän päivään asti.
Vuosina 2002–2005 yritys jatkoi kasvuaan. Toimitilat päivitettiin kahdesti suurempiin sekä AD-Kari Ky:stä tuli Kari Media Group Oy, joka sai osakkaikseen silloiset työntekijänsä.
Printworks näki päivänvalonsa vuonna 2004 ja toimi varhaisina vuosinaan mainostoimiston omatarvepainona. Vuosikymmenen puolivälissä mainostoimistoa saatiin kutsua ensimmäistä kertaa nimellä KMG Turku.
Kasvua ja koronaa
Ahkeralla ja määrätietoisella työllä liiketoiminta oli vuoteen 2010 mennessä kasvanut voimakkaasti, ja muuttuneisiin tarpeisiin vastattiin laajentamalla toimitilat lisärakennukseen Yliopistonkadulle. Yritys muutti nykyiseen osoitteeseensa Rautakadulle vuonna 2010, jolloin myös julkisen sektorin rooli asiakaskunnassa kasvoi.
Myös KMG Turku kohtasi haasteita koronapandemian myötä. Vaikka etätyö oli ollut mahdollista jo aikaisemmin, oli kokonaan kotoa käsin työskentelyyn siirtyminen mainostoimistolle iso muutos. Printworksin puolella tämä ei luonnollisestikaan ollut mahdollista, joten siellä panostettiin hyvään suojautumiseen ja töiden jaksottamiseen.
Uudet rutiinit muodostuivat kuitenkin nopeasti ja pandemia-ajasta selvittiin suhteellisen hyvin, mm. vahvan julkisen sektorin asiakaskunnan ansiosta. Koronan varjo oli kuitenkin pitkä, ja vasta 2023 oli yritykselle normaali vuosi pitkään aikaan.
Kohti viittäkymmentä
Tällä hetkellä KMG Turussa ja Printworksissa työskentelee 25 mainos- ja painoalan ammattilaista. Yrityksen kasvu on ollut tasaista, eikä matkan varrelle ole osunut merkittäviä notkahduksia maailman muutoksista huolimatta.
Jatkuva muutos näkyy kuitenkin KMG:n työssä. Digitaaliset kampanjat ja verkkosivustot ovat korvanneet alkuaikojen flyerit ja esitteet, ja asiakaskunta on laajentunut ravintolamaailmasta kaupunkeihin, ministeriöihin ja hyvinvointialueisiin.
Tästä onkin hyvä suunnata kohti seuraavaa merkkipaalua. Sillä vaikka moni asia on muuttunut ja matkalle on mahtunut niin onnistumisia kuin haasteita, ovat KMG:n perimmäiset vahvuudet ennallaan: osaava henkilökunta ja tyytyväiset asiakkaat. Niillä ei voi mennä pieleen.