KMG Turku nosti Hollolan monta luontoa brändin ytimeen
Lahden kupeessa sijaitseva Hollola on kovin tavallinen päijäthämäläinen kunta. Pitkä historia ja hienot lenkkimaastot ovat kyllä kivoja ominaisuuksia, mutta ei niillä kuntamarkkinoinnissa pitkälle pötkitä. Siksi Hollola päätti 2019 ravistella kuntamielikuvaansa kunnolla. Tekijäksi valikoitui KMG Turku, ennen kaikkea vahvan kunta- ja kaupunkibrändiosaamisensa ansiosta.
Hirveen toimiva brändi
Kuntamielikuvan haluttiin lähtevän ruohonjuuritasolta, joten brändäys aloitettiin Hollolan perusominaisuuksia luotaavilla työpajoilla, joihin osallistui myös kunnan asukkaita. Jo työpajoissa luonnon ja hollolaisuuden suhteesta nousseita ajatuksia testattiin ja tarkennettiin vielä laajalla verkkokyselyllä ja pop-up -mainostoimistolla joista tuli selväksi, että Hollolassa on paitsi luontoa myös luonnetta.
Taustatyön pohjalta Hollolalle laadittiin perinteisen kaikenkattavan sloganin sijaan toimintaa ohjaava johtoajatus, jossa yhdistyy Hollolan monipuolisuus ja toisaalta vahva luontoside. Monta luontoa. Hollola -ajatusmaailmaa tukemaan laadittiin myös sarja erilaisia pääviestejä, kuten Hollolan hirvivaakunasta johdettu Hirveen ja siihen liitetty vaihtuva adjektiivi – Hirveen ihana, Hirveen joustava jne.
Hollolalla on monet kasvot ja monta tarinaa
Tärkein uudistus tehtiin Hollolan viestintään. Kaiken ytimeen nostettiin tarinallisuus ja omanlainen aitouteen pohjautuva ulkoasu. Kuvapankkikuvien sijaan Hollolassa panostetaan hieman rosoisempaan omaan kuvamaailmaan ja viestintää elävöitetään aidoilla tarinoilla, rekrytointi-ilmoituksista lähtien.
Brändityössä tiiviisti mukana ollut Hollolan kunnan erityisasiantuntija Tuula Nurminen odottaa, että uusi visuaalinen ilme ja tarinallistaminen huomataan.
– Odotuksissa on, että vuoden päästä muistettaisiin, että ”ai niin Hollolan ilmoituksissa on niitä tarinoita.” Minulla on sellainen kutina, että niitä tarinoita aletaan odottamaan, hän toteaa.
Mistä teidän kuntanne muistetaan?
KMG Turku on sopivasti haastava ja lahjakas kumppani
”KMG Turku oli sopivasti haastava ja lahjakas kumppani kaivamaan esiin ja kiteyttämään Hollolan kunnan brändin ytimen ja kehittämään sille visuaalisen esittämismuodon. Brändityössä käytetty kieli ja syy, miksi mitäkin tehtiin, kommunikoitiin selkeästi. Projektissa edettiin esitetyn projektimallin mukaisesti ja pysyttiin aikataulussa sekä budjetissa. Kokonaisaikataulu oli alle 4 kk. KMG Turun edustajat kuuntelivat hyvin asiakasta ja ottivat perusteltuja näkemyksiä huomioon.
Hollolan kunnalle tämä oli historiallinen työ; ensimmäistä kertaa näin syvällisesti pohdittiin sitä, mikä Hollolasta tekee kotikunnan. Kuntalaisten kohtaaminen ja osallistaminen olivat luonteva osa KMG Turun prosessia.”
Tuula Nurminen, Erityisasiantuntija, Hollolan kunta